Anlita flyttfirma eller annat tjänsteföretag

Vad väldigt få personer känner till är vilka rättigheter man har som konsument om det skulle bli problem efter utförd tjänst av anlitat företag. Det skadar inte att vara lite påläst om vad som gäller i det läget. Det finns något som heter ”konsumenttjänstlagen” om du vill ta reda på vilka rättigheter du har som konsument vid felaktig tjänst. Många drar sig till exempel för att anlita vissa typer av tjänsteföretag för att det kanske händer fler olyckor i dessa branscher eller för att det är lättare för konsumenten att bli utnyttjad. Till er som går i flyttankar så rekommenderar jag mer än gärna denna flyttfirma i Stockholm som jag själv har nyttjat vid ett par tillfällen samt även några av mina bekanta. Det blir mer och mer vanligt att konsumenten väljer ett företag utefter vilka recensioner företaget har fått därför att man som konsument och privatperson känner sig mer säker på företagets kompetens om någon som redan har anlitat dom är nöjda.

Konsumenttjänstlagen

När gäller konsumenttjänstlagen?
Vid arbete på lösa saker, t ex om du lämnar in din bil eller mobil för reparation.
Gäller vid arbete på fast egendom som byggnader, t ex vid renovering av hus.
Vid förvaring av lösa saker, t ex som magasinering av möbler, vinterförvaring av husvagn eller mc.

När gäller INTE konsumenttjänstlagen?

  • Vid behandling av personer eller djur (veterinär, frisör), eller vid tillverkning eller försäljning av olika saker.
  • Vid arbete som du utför för att rätta till fel i en såld sak eller fastighet.
  • Vid fristående konsultuppdrag, t ex en arkitekt som gör en ritning.

Felaktig tjänst

När konsumenten tycker att en tjänst är felaktig kan den reklameras. Du har rätt att reklamera tjänsten inom tre år efter att den är avslutad. Det finns fall då du har upp till 10 år på dig att reklamera och det gäller framför allt om det är tjänst som utförts på mark, byggnader eller andra fasta saker. Fel måste upptäckas inom 10 år.

Om du reklamerar företagets tjänst under tiden som tjänsten pågår blir företaget skyldigt att se till så det inte föreligger någon skaderisk för konsumenten.